dinsdag 6 december 2011

MZ Scorpion Traveller

MZ Skorpion Traveller uit 2003 in absolute nieuwstaat 7500km gelopen.

MZ is een Duits motorfietsmerk.
Dit Oost-Duits merk kwam in 1946 voort uit de voormalige DKW-fabriek. Aanvankelijk heette het bedrijf IFA-DKW, maar in 1956 werd het MZ, de afkorting voor Volkseigener Betrieb Motorradwerk Zschopau. De naam werd later gewijzigd in MZ Motorradwerke, Zschopau.
Er werden voornamelijk moddelen met een 123- tot 243 cc eencilinder tweetaktmotor gemaakt, waaronder redelijk succesvolle terreinmodellen. Ook in de wegrace was MZ succesvol. In de jaren tachtig werden er korte tijd motorfietsen van MZ in Braziliƫ geproduceerd. Uiterlijk waren deze moderner en kleurrijker dan de machines uit de DDR.


MuZ

Na de val van de Berlijnse Muur (1989) kwam het bedrijf in moeilijkheden en in juli 1993 veranderde de naam in MuZ. De tweetaktproductie werd verkocht aan het Turkse bedrijf Kombassan Kanuni, dat ze onder de naam Kanuni-MZ verder bouwde.
MuZ Motorrad- und Zweiradwerke. Vanaf juli 1993 werd dit de naam voor de MZ-fabriek. MuZ bouwde motorfietsen op basis van Yamaha-660 cc viertakt-eencilinders, hoewel aanvankelijk ook Rotax-blokken (eveneens viertaktmotoren) werden gebruikt. Prototypes met het 850 cc Yamaha TDM-blok kwamen nooit op de markt. Wel werd er een redelijk suc-cesvol 500 cc wegraceteam opgezet met machines gebaseerd op de BRM/ROC/Swissauto-motoren. Deze reden onder de naam Weber-MuZ.
Het merk was intussen door het Koreaanse bedrijf Hong Leong overgenomen.


Terug naar MZ

In 2000 veranderde men de naam MuZ weer terug in MZ. In dat jaar werd weer een nieuwe motor met eigen viertakt-blok gepresenteerd, de RT 125, een naam die verwees naar de beroemde DKW RT 125. Later volgde ook nog een zware paralleltwin, de MZ 1000 S.
Op 1 januari 2009 eindigde het bestaan van MZ. Er wars al een half jaar geen motorfiets meer geproduceerd en geldschieter Hong Leong had zich in 2008 teruggetrokken. Nieuwe investeerders werden niet gevonden.

MZ Skorpion Traveller

1 cilinder 660 cc Yamaha blok van de XTZ met 5 kleppen.
Wielen en voorvork uit Italie van Paoli
Frame uit Engeland gebaseerd op het Spondon frame.
Remmen van Grimeca
Standaard af fabriek met stalen remleidingen en Hepco en Becker kofferset.
Laatste model gemaakt met zwart Spondon frame.
Heerlijke semi sportieve maar zeer ontspannende zithouding.
Stuurt subliem en heel neutraal, kan menige super sport wat van leren.
Lekker koppel van het 1 cilinder blok.
Met origineel instructie boekje inclusief alle sleutels en gereedschapsetje.
Oerbetrouwbaar door kwalitatief bewezen componenten.